جلسه شورای پژوهشی سطح دو حوزه علمیه خواهران استان مازندران

جلسه شورای پژوهشی سطح دو حوزه علمیه خواهران استان مازندران، صبح امروز، در مدرسه علمیه عصمتیه بابل، تشکیل شد.
در این جلسه که با موضوع عوامل انگیزشی خواهران طلبه برای حضور در هسته‌های پژوهشی برگزار گردید، حجت الاسلام محمد صادق فاضل دیدگاه خود را بیان داشت.

کارشناس شورای پژوهشی سطح دو حوزه علمیه خواهران استان مازندران گفت: قبل از ارائه راهکار باید آسیب شناسی کرد که:
۱٫ چه کسانی وارد این هسته‌ها می‌شوند و چه کسانی خارج می‌شوند؟
۲٫ اینکه خارج می‌شوند به خاطر دلایل شخصی است یا به خاطر مشکلات طرح است؟
۳٫ آیا مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان به اندازه کافی از ایشان حمایت نمی‌کند؟
اگر این آسیب‌ها مشخص شود خیلی راحت‌تر می‌توان تصمیم گرفت که چه عوامل انگیزشی برای اعضای هسته در نظر گرفت.

اما چند راه‌کار کلی وجود دارد:
انگیزه بر دو نوع است: انگیزه درونی و انگیزه بیرونی، انگیزه درونی نیز بر دو قسم است: انگیزه معنوی و انگیزه انسانی. مرکز مدیریت باید از همه انواع انگیزه‌ها برای پای کار نگه داشتن خواهران طلبه استفاده کند.
انگیزه درونی معنوی، به این معناست که طلبه باید بداند کیست، کجاست و در آینده چه کارکردهای اجتماعی می‌تواند داشته باشد. اگر طلبه، حداقل بداند که پنج سال به هزینه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) تحصیل کرده است، اگر قانون بورسیه را هم بخواهیم رعایت کنیم، باید پنج سال تعهد خدمت بدهد. یکی از فعالیت‌ها برای انجام تعهد خدمت، پژوهش است.
برای انگیزه درونی انسانی، باید موضوعاتی را برای طلبه تصویب کرد که در زندگی‌اش کاربرد شخصی داشته باشد. اگر طلبه در زندگی شخصی خود دچار مشکلی باشد، راه‌حل آن مشکل را باید به عنوان موضوع پژوهش به او ارائه داد. از آنجا که طلبه با آن مشکل درگیر است، همین امر سبب می‌شود تا انگیزه فعالیت پژوهشی و حضور در هسته‌های پژوهشی داشته باشد.
اما انگیزه بیرونی، به حمایت‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان برمی‌گردد. توضیح اینکه: هر انسانی طالب کمال است، حال این کمال یا ثروت است، یا قدرت، یا شهرت و یا … . از آنجا که نمی‌توان تشخیص داد که طلبه کدام مورد را برای خود کمال می‌داند باید در جلسات توجیهی معجونی از تمامی این موارد به او ارائه داد و از ثروت، قدرت، شهرت و … ای که پژوهش برای طلبه به ارمغان می‌آورد صحبت کرد.

حجت الاسلام محمد صادق فاضل، پیش از بیان دیدگاه خود، طرح پیشنهادی تربیت پژوهشگر، که به مؤسسه آموزش عالی الزهرا (س) بابل ارائه شده بود را تشریح، و از آن دفاع کرد.


0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x