نقش حوزه‌های علمیه در تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی

 

عنوان پیشنهادی
نقش حوزه‌های علمیه در تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی

 

بیان مسئله و ضرورت (به صورت ترکیبی)
سبک زندگی یکی از پردامنه ترین مفاهیم حوزه علوم اجتماعی است که الگویی از اندیشه ها، احساسات شناخت ها و کنش هاست که در مجموع هویت اجتماعی و شخصی فرد را می سازد(سایرا، ۱۹۹۶، ص۷۵) همچنین به معنی نحوه ساماندهی زندگی برای تحقق نیازها و خواسته ها با به کارگیری مجموعه ای از رفتارهاست. (فتحی، ۱۳۹۶، ص۲۲۲) از دیدگاه مقام معظم رهبری نیز سبک زندگی عبارت است از شیوه زیستن و رفتار اجتماعی. (مقام معظم رهبری، ۲۳/۷/۱۳۹۱)
مقام معظم رهبری در سال های اخیر تاکید زیادی بر روی سبک زندگی اسلامی ایرانی داشتند و مطالبی را به صورت شفاف و صریح در این خصوص بیان نمودند. این امر نشان می‌دهد که در سال های اخیر سبک زندگی مردم کشور جمهوری اسلامی ایران دچار تغییر شده است. از جمله تغییرات می توان به کاهش ازدواج و افزایش طلاق اشاره کرد که براساس آمار ثبت احوال، نسبت ازدواج به طلاق در سال ۱۳۹۴، ۴٫۲ می باشد یعنی از هر ۴۲ ازدواج ۱۰ مورد به طلاق منجر می شود در حالی که در نه ماهه اول سال ۹۵ با رشد آمار طلاق این رقم به ۳٫۹ رسیده است. (ثبت احوال، آمار ازدواج  و طلاق در کشور). همچنین برآوردهای فائو نشان می‌دهد هر روز به ‌ازای هر نفر ۱۳۴ کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود، در حالی که این آمار با سبک زندگی اسلامی ایرانی مبنی بر پرهیز از اسرف و کمک به فقیران منافات دارد. علاوه بر اینها تغییر سبک زندگی در معماری، پوشش و … نیز دیده می شود.
ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله مباحث مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، برای داشتن سبک زندگی مناسب باید به اصول و ارزش های اسلامی و پیشینه بومی و ملی خود توجه داشت، زیرا تقلید از سبک زندگی غربی نه تنها به هویت و اصالت فرهنگ دینی و ملی ما ضربه وارد می کند بلکه در دراز مدت آن را مضمحل می کند؛ همچنان که کمرنگ شدن برخی از مولفه های زندگی ایرانی اسلامی در زمینه هایی همچون زندگی خانوادگی و همسرداری، ازدواج، زاد و ولد و از این قبیل و همچنین تلاش غرب برای گسترش فرهنگ ولنگاری، سبب بروز مسائلی شده که بایستی با ترویج سبک اصیل ایرانی اسلامی با این مسائل اجتماعی مقابله شود.
با توجه به اینکه فضای مجازی یکی از فضاها در روابط اجتماعی می باشد لذا یکی از عرصه های تغییر سبک زندگی، فضای مجازی می باشد. فضای مجازی و اینترنت علاوه بر اینکه ابزاری برای آموزش و فرهنگ سازی است، دارای تهدیداتی است که می تواند مخرب و موجب فساد باشد. جعفریان یسار (۱۳۹۵) برای فضای مجازی آسیب‌هایی را می‌شمارد، از جمله انزوای اجتماعی، تضعیف نهاد خانواده و صله ارحام، بی هویتی و بحران هویت، تعارض ارزش ها، فشارهای عصبی، چاقی، درد چشم و غیره.
قطعا برای داشتن جامعه‌ای مهدوی، این تغییرات در سبک زندگی به اصلاح نیاز دارد. همه انسان‌های در جامعه ایران، مسئول اصلاح این تغییرات خواهند بود و البته حوزه های علمیه به عنوان طلایه داران امور فرهنگی و دینی در جامعه و با توجه به رسالت خطیرشان در توسعه و ترویج فرهنگ دینی، نقش پررنگ تری دارند.
این پژوهش درصدد است تا نقش حوزه‌های علمیه را در تغییراتی که در سبک زندگی ایرانی اسلامی  در فضای مجازی ایجاد شده است تبیین کند.

سؤال اصلی
حوزه های علمیه در اصلاح سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی چه نقشی دارند؟

سؤالات فرعی
۱٫ طلاب حوزه‌های علمیه چگونه با پژوهش می‌توانند سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی را اصلاح کنند؟
۲٫ طلاب حوزه‌های علمیه چگونه با تبلیغ می‌توانند سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی را اصلاح کنند؟
۳٫ طلاب حوزه‌های علمیه چگونه با مدیریت صحیح می‌توانند سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی را اصلاح کنند؟

فهرست مطالب
ع. بیان مسئله
پ. بیان مسئله
پ. ضرورت
پ. فهرست توصیفی
ع. نقش پژوهشی طلاب
پ. مقدمه (اشاره به ضرورت آشنایی طلبه با سبک زندگی اسلامی)
پ. پژوهش در شیوه ترویج فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی
پ. پژوهش در سبک زندگی اقتصادی اسلامی
پ. پژوهش در سبک زندگی فرهنگی اسلامی
پ. پژوهش در سبک زندگی اخلاقی اسلامی
پ. پژوهش در سبک زندگی سیاسی اسلامی
پ. نتیجه
ع. نقش تبلیغی طلاب
پ. مقدمه
پ. تلاش برای ترویج فرهنگ صحیح استفاده از فضای مجازی
پ. ارائه پیامهای کوتاه در سبک زندگی اسلامی
پ. بیان آیات مرتبط با سبک زندگی اسلامی
پ. عرضه روایات مرتبط با سبک زندگی اسلامی
پ. تولید و عرضه صوت های سخنرانی کوتاه
پ. عرضه فیلمهای کوتاه مرتبط با سبک زندگی اسلامی
پ. نتیجه
ع. نقش مدیریتی طلاب
پ. مقدمه
پ. مدیریت صحیح درون حوزوی
پ. مدیریت صحیح مسجد
پ. مدیریت صحیح مدرسه
پ. مدیریت صحیح پایگاه بسیج
ع. نتیجه گیری
پ. مقدمه چینی
پ. پاسخ به سؤال اصلی


0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x