علت از دست دادن نعمت‌ها

 

حجت الاسلام محمدصادق فاضل در ابتدای کلاس روش پژوهش خود در میان طلاب پایه پنجم مدرسه علمیه فیضیه مازندران علت از دست دادن حالت‌های معنوی را بررسی کرد. ایشان بیان داشت:

شاید تا به حال شنیده باشید یا خودتان درک کرده باشید که در گذشته حال معنوی خاصی داشتیم. برای نمونه نماز شب می‌خواندیم، در سجده گریه می‌کردیم یا … ولی الآن دیگر آن حالت را نداریم.

اگر حالت خاصی وجود داشته، از آنجا که تمام آنچه داریم از جانب خداست، مطمئناً نعمتی بوده از نعمت‌های خداوند که به دلیل خاصی به ما عنایت شده است. اما اینکه در حال حاضر خداوند این نعمت را سلب کرده، مطمئناً دلیلی دارد؛ چرا که خداوند امروز همان خداوند دیروز است و ملاک‌های او هم عوض نمی‌شود.

شاید دلیلش آن است که در آن زمان که خداوند به شما این نعمت را عطا کرد شکر آن را به جا آورده نشده است؛ زیرا همانطور که می‌دانید خداوند در صورت کفران یک نعمت آن نعمت را از انسان بازمی‌ستاند.

و می‌دانید که اگر نعمتی خداوند به کسی عطا کند، در صورتی که شکر آن نعمت را به جا آورده شود، خداوند بر آن نعمت می‌افزاید. چرا که خداوند در قرآن می‌فرماید: « لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ» (ابراهیم، ۷) قطعاً اینکه شنیده‌اید کسانی که قرآن حفظ می‌کنند حافظه قوی‌تری دارند از همین باب است.

پس اگر حس کردید که خداوند نعمتی به شما داده است، حتماً شکر آن نعمت را به جا آورید، مطمئن باشید که خداوند آن را افزون خواهد کرد.


برچسب ها :

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x