بیان مسئله در مقالات علمی پژوهشی

 

نشریه LISR با استناد به مطالعات هرنون و منویر ـ که در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۴ به بررسی دیدگاه تعدادی پژوهشگر برتر علوم اجتماعی درباره مشخصه‌ها و اجزای بیان مسئله پرداخته‌اند ـ نه ویژگی را برای بیان مسئله در پژوهش بر می‌شمرند که به نظر آنها یک پژوهش خوب طراحی مد شده نظر قرار می‌دهد:

  1. شفاف و دقیق است و از کلی‌گویی و تعمیم‌های سرسری و درج عبارت‌های غیر مسئولانه عاری است.
  2. در عین پرهیز از واژه‌ها و عبارات شعارگونه، بیان می‌کند که چه چیزی قرار است مطالعه شود.
  3. پرسش اصلی و متغیرهای اصلی پژوهش را تبیین می‌کند.
  4. مفاهیم و عبارات کلیدی را توضیح می‌دهد.
  5. حدود و دامنه یا پارامترهای مدنظر پژوهش را مرزبندی می‌کند.
  6. تا حدی به قابلیت تعمیم‌پذیری پژوهش اشاره می‌کند.
  7. اهمیت، مزایا و ضرورت پژوهش را بیان می‌کند (فارغ از نوع پژوهش، به پرسش «خب که چی؟» پاسخ می‌دهد و نشان می‌دهد که پژوهش صرفاً یک پژوهش کلیشه‌ای نیست).
  8. در صورتی که نیاز نیست از اصطلاحات تخصصی استفاده نمی‌کند.
  9. از توصیف صرف چگونگی گردآوری داده پا را فراتر می‌گذارد و یک نمای کلی از چگونگی انجام پژوهش عرضه می‌کند.

 

منبع: نظری، مریم، پژوهش مولد و ماندگار، تهران، مریم نظری، ۱۳۹۵، صص ۱۰و۱۱٫

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام استاد بزرگوار!
لطفا بنده رو کمک کنید در تبیین مساله برای مقاله باعنوان “نتایج نظریه نیاز مستمر به انسان کامل در قلمرو خانواده باتوجه به اندیشه های آیت الله معرفت” .
و اینکه در کدوم یک از آثار آیت الله معرفت میتونم درینباره تحقیق کنم؟
خیلی سپاسگزارم.

مهراب حسینی
مهراب حسینی
3 سال قبل

سلام وعرض ادب واحترام، لطفا کمکم کنید
*۱۰نمونه، بیان مساله* ؛بررسی تأثیرطلاق والدین دانش آموزبرتحصل
و
*۱۰نمونه، بیان مساله* ،بررسی تاثیرآموزش برکودکان کار
و
*۱۰نمونه، بیان مساله*، بررسی تاثیر
خوردن صبحانه سالم ومقوی برمیزان یادگیری دانش آموزان

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x