رابطه أکل مال به باطل با خودکشی با توجه به آیه ۲۹ سوره نساء

.

عنوان پیشنهادی
رابطه أکل مال به باطل با خودکشی با توجه به آیه ۲۹ سوره نساء

بیان مسئله
دین اسلام کامل‌ترین دین الهی است و در کتاب آسمانی آن برنامه‌های زیادی برای ترقی انسان بیان شده است. این برنامه‌ها همه شئونات زندگی انسان‌ها را در بر می‌گیرند. شاید یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی انسان مسئله زندگی اجتماعی و تعامل انسان‌ها با همدیگر و یا با خودشان باشد. قرآن کریم برای پیشگیری و رفع معضلات اجتماعی که ناشی از تعاملات نادرست انسان با خود و دیگران است، راهکارهایی نشان می‌دهد.
برای نمونه، در سوره نساء، آیه ۲۹، خداوند متعال می‌فرماید: «یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تجَارَهً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَ لَا تَقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کاَنَ بِکُمْ رَحِیمًا؛  اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اموال یکدیگر را به باطل [نامشروع‏] نخورید، مگر اینکه تجارتى باشد که با رضایت شما انجام گیرد و خودکشى نکنید، خداوند نسبت به شما مهربان است.» در این آیه به موضوعات گوناگونی اشاره شده است که دو مورد آن أکل مال به باطل و خود کشی است. از آنجا که خداوند همه کلمات و ترتیب آن‌ها را در قرآن هدفمند انتخاب کرده، می‌توان این گونه برداشت کرد که بین أکل مال به باطل و خود کشی رابطه‌ای وجود دارد.
أکل مال به باطل آن است که انسان بی آنکه فعالیت مثبتی داشته باشد مال باد آورده‌ای را تملک کند. افرادی را که در شاخه‌های اول قرار می‌گیرند بی‌آنکه کار مهمی انجام داده باشند، اموال هنگفتی را تصاحب می‌کنند و افراد شاخه های پایانی مال باختگان واقعی هستند؛ و خودکشی یعنی انسان با عملی خطرناک بر جان و نفس خود آسیب برساند و حیاتی را که خداوند در دنیا به او عطا کرده قطع کند و به نظر مراجع و فقیهان این عمل گناه کبیره است.
با توجه به مفهوم و سیاق آیه، این مقاله در صدد کشف رابطه بین أکل مال به باطل و خود کشی است. موضوع این پژوهش، نحوه ارتباط اکل مال به باطل، با خودکشی است. نتیجه این پژوهش، یعنی ارتباط بین حرام‌خواری با خودکشی از روش‌های گوناگونی بدست می‌آید؛ اما این پژوهش به مقتضای حجم آن، تنها یک راه را برای اثبات ارتباط بین این دو پدیده بررسی می‌کند.

ضرورت
طبق آمار سال ۱۳۹۶ تعداد خود کشی در ایران از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵ نفر است. هر چند این مقدار نصف مقدار آمار جهانی است، اما زیبنده یک کشور اسلامی نیست. برای کاهش این آمار در کشور جمهوری اسلامی ایران لازم است تا در مرحله اول عامل‌های آن شناسایی شود. از این رو، مقاله پیش رو به بررسی یکی از عامل‌های خودکشی از طریق آیه یاد شده می‌پردازد.

سؤال اصلی
اکل مال به باطل به ارتباطی با خودکشی دارد؟

سؤالات فرعی
۱٫ اکل مال به باطل چگونه موجب سبک‌ شمردن نماز می‌شود؟
۲٫ سبک‌ شمردن نماز چگونه موجب از بین رفتن آرامش می‌شود؟
۳٫ افسردگی چگونه موجب خودکشی می‌گردد؟

سید علی حسینی و امیرحسین صمدی، کارگاه روش تحقیق، مدرسه علمیه فیضیه مازندران


برچسب ها :

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x