چگونه برای پایان‌نامه خود منابع معتبری جستجو و انتخاب کنیم؟

.

هر مقاله پژوهشی، از جمله پایان نامه یا رساله، برای شروع به منابعی نیاز دارد که بتوانید در آنها بگردید و مطالب مرتبط با پژوهش مد نظرتان را بیابید.

معمولا یکی از مشکلاتی که اکثر دانشجویان و محققین با آن روبرو هستند یافتن منابع است.

 منابعی که، هم به روز باشد و هم معتمد و قابل اطمینان تا بتوانید در پایان نامه یا رساله خود با روش های رفرنس‌دهی، به آنها ارجاع دهید.

اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند این مرحله را، که مهم‌ترین مرحله تهیه یک کار تحقیقاتی است، ساده‌تر کند.

در ادامه با سریع ترین روش برای رسیدن به منابع تحقیقاتی آشنا خواهید شد.

.

لیستی از کلمات کلیدی و مفاهیم اصلی موضوع خود تهیه کنید.

وقتی که موضوع خود را انتخاب کردید به کلمات کلیدی که حول محور این  موضوع وجود دارد فکر کنید.

کلمات و مفاهیم مختلف موجود در این مبحث را یادداشت کنید که بتوانید از آنها برای پیدا کردن منابع کمک بگیرید. برای یافتن این کلمات کلیدی نیز لازم است هدف تحقیق را مد نظر داشته باشید تا به کلمات و مفاهیم پراکنده‌ای نرسید و در نهایت تمامی این کلمات بتوانند شما را به موضوعی مرتبط به هدف و عنوان مقاله یا پایان‌نامه شما برسانند.

.

کار خود را با ویکی‌پدیا آغاز کنید.

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که مقالات و مطالبی که در ویکی‌پدیا پیدا می‌کنید را نمی‌توانید به‌عنوان منبع در مقاله یا پایان‌نامه خود ارجاع دهید؛ چرا که به دلیل دسترسی آزاد آن، معمولا منبعی قابل اطمینان و معتبر محسوب نمی‌شود.

اما حتما متوجه شده‌اید که مطالب ویکی‌پدیا نیز خود ارجاعاتی دارند که در انتهای هر مطلب به آنها اشاره شده است و می‌توانید به آنها ارجاع دهید

و بدون شک با جستجوی موضوع مورد نظرتان در اینترنت، ویکی‌پدیا یکی از اولین سایت‌هایی است که خواهید یافت. بنابراین چرا از این فرصت پیش آمده استفاده نکنید و از منابعی که در ویکی پدیا به آنها اشاره شده استفاده نکنید؟
این منابع می‌توانند کتاب یا مجلات و تحقیقاتی باشند که با جستجوی نام آنها می‌توانید منابع معتبر را برای پایان‌نامه خود بیابید.


برچسب ها :

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x