.
مدیریت پژوهش، یک دانش است که همانند سایر دانشها به آموزش نیاز دارد.
در کارگاه مدیریت پژوهش که برای معاونان پژوهش مدارس علمیه استان زنجان برگزار شد، سه سرفصل مطرح و تدریس گردید:
۱٫ ماهیت پژوهش و مقاله و ضرورت هر کدام؛
۲٫ وظایف چهارگانه معاون پژوهش در مدرسه؛
۳٫ جدول تحلیل SWOT.
اما قبل از شروع این سه سرفصل، یک بحث مقدماتی داشتم و آن اینکه:
شما معاون پژوهش هستید.
اجازه دهید که این کلمه را حلاجی کنیم:
«معاون پژوهش» از دو لفظ «معاون» و «پژوهش» تشکیل شده است
واژه «معاون» در لغت به معنای «یاریکننده» است و در اصطلاح اداری، به کسی میگویند که در یک اداره، رئیس یا مدیر را یاری میکند.
پس معاون، همکار مدیر است.
بنابر این، معاونت پژوهش در دسته کار اجرایی و مدیریتی تعریف میشود، نه پژوهشگری؛ هر چند که لازم است با فرایند پژوهش و مقالهنویسی به طور کامل آشنا باشد.
با توجه به آنچه گفته شد، لازم است که یک معاون پژوهش با اصول مدیریت آشنا باشد.
«پژوهش» نیز اینگونه تعریف شده است: «پردازش اطلاعات در فرایند نظاممند، متعلق به گستره خاصی از علوم، دارای هویت جمعی و متضمن نوآوری» (فرامرز قراملکی، احد، روششناسی مطالعات دینی، ص۲۹، مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۹۲).
پس رسالت اصلی معاون پژوهش این است که این پردازش اطلاعات را به طلاب آموزش دهد.