نقش طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاومتی

عنوان پیشنهادی:
نقش طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاومتی

بیان مسئله:
اقتصاد مقاومتی یعنی شرایطی که در آن کشور به درجه ای از توانمندی علمی، نهادی، سازمانی، تخصصی و اعتماد به نفس رسیده باشد که قادر باشد با توجه به منابع انسانی و طبیعی خود همه کالاهای قابل تولید را تولید کند. واژه اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. ایشان در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ مفاد راهبردهای اقتصاد مقاومتی را در ۲۴ ماده ابلاغ نمودند. مطلبی که از این راهبردها استفاده می شود این است که تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی، تمامی اقشار جامعه و حتی آحاد مردم وظیفه ای در قبال این امر خطیر دارند. با توجه به اینکه برای غالب طلاب و روحانیون امکان فعالیت اقتصادی وجود ندارد، این پایان نامه درصدد است چگونگی نقش طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاومتی را تبیین کند. تمرکز بر باورهای فکری و دینی جهت همسو سازی آحاد مردم در این امر خطیر و اتخاذ راهکارهایی از قبیل ارشاد و موعظه می تواند از راهگشاترین اقدامات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

ضرورت تحقیق:
با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی و همچنین اهمیت شناساندن کارکردها و فعالیت‌های اجتماعی طلاب و روحانیون به ایشان، تدوین این پایان‌نامه ضروری به نظر می‌رسد.

سؤال اصلی:
طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاومتی چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند؟

سؤالات فرعی:
۱٫ اقتصاد مقاومتی چیست؟
۲٫ طلبه کیست؟
۳٫ طلبه چه کارکردهای اجتماعی می‌تواند داشته باشد؟
۴٫ کدامیک از کارکردهای طلبه می‌تواند با اقتصاد مقاومتی مرتبط باشد؟

فهرست پیشنهادی:
مقدمه
۱٫ بیان مسئله
۲٫ اهمیت و جایگاه موضوع
۳٫ هدف از تحقیق
۴٫ سؤالات اصلی و فرعی
۵٫ پیشینه تحقیق
۶٫ روش تحقیق
فصل اول: مفاهیم و کلیات
مبحث اول: مفاهیم
۱٫ طلبه
۲٫ اقتصاد
۳٫ مقاومت
۴٫ اقتصاد مقاومتی
۵٫ اقتصاد عاریتی
مبحث دوم: کلیات
۱٫ تفاوت طلبگی و روحانیت
۲٫ فلسفه پیدایش و رسالت روحانیت
۳٫ تاریخچه اقتصاد مقاومتی
۴٫ واکاوی اقتصاد مقاومتی در کلام امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)
فصل دوم: کارکردهای اجتماعی طلبه
۱٫ کار طلبگی
۲٫ نصاب طلبگی
۳٫ آینده کاری طلبه
۴٫ فعالیت فرهنگی در برنامه کاری طلبه
فصل سوم: اقتصاد مقاومتی
۱٫ شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در کلام امام خمینی (ره)
۲٫ مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در کلام رهبر معظم انقلاب
۳٫ ضرورت اقتصاد مقاومتی
۴٫ تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد متعارف
۵٫ تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد عاریتی
۶٫ پهنه عملیاتی برای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
۵٫ شیوه اجرای تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی
فصل چهارم: ترسیم فعالیت طلبه برای تحقق اقتصاد مقاومتی
۱٫ اصلاح الگوی مصرف در زندگی فردی و خانوادگی طلبه
۲٫ تبلیغ و ترویج اقتصاد مقاومتی
۳٫ پژوهش برای استخراج معارف اقتصادی مکتب اسلام
خاتمه: نتیجه‌گیری و پیشنهاد

فهرست منابع:
۱٫ آخوند باید روحانی باشد/ محمدرضا حدادی/ تهران/ فراندیش/ ۱۳۸۵
۲٫ پژوهشی در نظام طلبگی/ مهدی ضوابطی/ تهران/ بنگاه ترجمه و نشر کتاب/ ۱۳۵۹
۳٫ حوزه علمیه؛ هست‌ها و باید‌ها/ سید احمد خاتمی/ مشهد/ به نشر/ ۱۳۸۵
۴٫ حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری/ تهران/ سازمان تبلیغات اسلامی/ ۱۳۷۵
۵٫ حوزه/ محمدتقی مصباح یزدی/ قم/ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)/ ۱۳۷۵
۶٫ حوزه‌های علمیه، طرحی نو بر پایه ارزش‌ها/ محمدتقی مدرسی حمیدرضا آژیر/ نشر بقیع/ ۱۳۷۴
۷٫ درآمدی بر زیّ طلبگی/ محمد عالم‌زاده نوری/ قم/ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ ۱۳۸۷
۸٫ درآمدی بر شناخت حوزه و روحانیت/ منصور علم‌الهدی/ قم/ مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران/ ۱۳۸۵
۹٫ رسالت روحانیت در دنیای جدید/ محمدمهدی میرباقری/ قم/ فجر ولایت/ ۱۳۸۵
۱۰٫ روحانیت/ شهید مرتضی مطهری/ قم/ دفتر تبلیغات اسلامی/ ۱۳۷۰
۱۱٫ نسیم هدایت/ علی وافی/ قم/ شفق/ ۱۳۸۸
۱۲٫ هویت صنفی روحانی/ محمدرضا حکیمی/ تهران/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی/ ۱۳۶۰
۱۳٫ راه و رسم طلبگی/ محمد عالم‌زاده نوری قم/ ولاء منتظر چاپ سوم/ ۱۳۹۱
۱۴٫ سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری/ محمد عالم‌زاده نوری قم/ بوستان کتاب/ چاپ ششم/ ۱۳۹۱
۱۵٫ صحیفه نور/ امام خمینی (ره)/ تهران/ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)/ ۱۳۷۸
۱۶٫ نقشه نقشِ بر آب/ مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی/ تهران/ انتشارات انقلاب اسلامی/ ۱۳۹۲
۱۷٫ اقتصاد مقاومتی از دیدگاه اسلام؛ مفهوم، اصول و سیاستها/ یعقوب جمالی و علی جابری/ نشریه معرفت، شهریور ۱۳۹۴/ شماره ۲۱۳
۱۸٫ بررسی ابعاد و مؤلفه های اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران در اندیشه حضرت آیت الله خامنه ای/ محمدصادق ترابی زاده جهرمی و دیگران/ مطالعات انقلاب اسلامی/ بهاد ۱۳۹۲/ شماره ۳۲
۱۹٫ اقتصاد مقاومتی و ملزومات آن (با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری)/ سید حسین میرمعزی/ اقتصاد اسلامی/ پاییز ۱۳۹۱/ شماره ۴۷
۲۰٫ تحلیل پیکرده بنیاد گفتمان سیاست اقتصاد مقاومتی از دیدگاه مقام معظم رهبری/ سامان سامنی و شهرام مدرس خیابانی/ پژوهشهای ارتباطی/ تابستان ۱۳۹۴/ شماره ۸۲

  1. […] طرحنامه موضوع: نقش طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاوم… […]

  2. فاطمه پورمهدی امیری گفت:

    طرحنامه موضوع: نقش طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاومتی
    بیان مسئله:
    به یقین تحقق اقتصاد مقاومتی، نیازمند وحدت و انسجام همه بخش های کشور است.اقتصاد مقاومتی یعنی شرایطی که در آن کشور به درجه ای از توانمندی علمی، نهادی، سازمانی، تخصصی و اعتماد به نفس رسیده باشد که قادر باشد با توجه به منابع انسانی و طبیعی خود همه کالاهای قابل تولید را تولید کند. واژه اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. ایشان در ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ مفاد راهبردهای اقتصاد مقاومتی را در ۲۴ ماده ابلاغ نمودند. مطلبی که از این راهبردها استفاده می شود این است که تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی، تمامی اقشار جامعه و حتی آحاد مردم وظیفه ای در قبال این امر خطیر دارند. لذا برای طلاب وروحانیون علاوه بر امر تبلیغ نیز امکان فعالیت اقتصادی وجود دارد، این مقاله درصدد است چگونگی نقش طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاومتی را تبیین کندو در این امر نقش بانوان در اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت است. تمرکز بر باورهای فکری و دینی جهت همسو سازی آحاد مردم در این امر خطیر و اتخاذ راهکارهایی از قبیل ارشاد و موعظه وهمگام با آحاد مردم در فعالیت های اقتصادی وتولیدی، می تواند از راهگشاترین اقدامات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
    ضرورت تحقیق:
    حوزه و روحانیت همواره ثابت کرده در تحقق منویات مقام معظم رهبری پیشگام بوده است. مهم ترین رسالت حوزه های علمیه را تبلیغ اصول و ارزش های اسلامی و تبیین فرامین و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جامعه دانست و به یقین اقدام و عمل در اقتصاد اسلامی به دلیل ضرورت آن در جامعه از اصول و ارزش هایی است که پرداختن و تبلیغ آن برای حوزه های علمیه یک واجب شرعی است. روحانیت به عنوان مرجع فکری جامعه نقش بسیار مهمی در تبلیغ و تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی در جامعه خواهد داشت. تاجایی که تمام مایحتاج زندگی خود را در داخل کشور تولید کرده و از تولیدات خود مصرف کنیم . از وظایف روحانیون و طلاب علوم دینی تبیین منویات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی وهمگامی وهمراهی با مردم در فعالیت های تولیدی ، با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی و همچنین اهمیت شناساندن کارکردها و فعالیت‌های اجتماعی طلاب و روحانیون به ایشان، تدوین این مقاله ضروری به نظر می‌رسد.
    پیشینه:
    کتاب هایی در زمینه اقتصاد مقاومتی نظیر: ، جستارهایی در اقتصاد مقاومتی: تحریم های اقتصادی ایران، از عادل پیغامی وهمکاران ومبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی،ازحسین اسحاقی، و…..بطور کلی در مورد اقتصاد مقاومتی وجهاد اقتصادی بحث¬هایی طرح کرده اند، ولی موضوع تحقیق حاضر «نقش طلاب را در اقتصاد مقاومتی » مورد بررسی قرار می دهد.

    سؤال اصلی:
    طلاب و روحانیون در تحقق اقتصاد مقاومتی چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند؟

    سؤالات فرعی:
    ۱٫ اقتصاد مقاومتی چیست؟
    ۲٫ طلبه کیست؟
    ۳٫ طلبه چه کارکردهای اجتماعی می‌تواند داشته باشد؟
    ۴٫ کدامیک از کارکردهای طلبه می‌تواند با اقتصاد مقاومتی مرتبط باشد؟
    ۵٫نقش خواهران طلاب در برقراری اقتصاد مقاومتی چیست؟
    فرضیه:
    ۱٫به نظر می رسد اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تاکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.
    ۲٫ احتمالاً طلبه در لغت به معنی طالب و جویای امری را میگویند و در اصطلاح به طالب علوم دینی و حوزوی اطلاق می شود
    ۳٫شاید با ارشاد و موعظه وهمگام شدن طلاب با آحاد مردم در فعالیت های اقتصادی وتولیدی، می تواند از راهگشاترین اقدامات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.
    ۴٫ احتمال دارد خواهران طلاب، الگوی کاملی برای سایر زنان جامعه در راستای مدیریت درست و اداره مطلوب امور اقتصادی زندگی باشند.

    اهداف ودستاوردهای مورد انتظار از تحقیق:
    ۱٫حوزه های علمیه با تبیین سبک زندگی اسلامی به مردم و ارشاد و کمک آن ها و سوق دادن مردم به پرهیز از اسراف می توانند نقش مؤثری در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند. وقتی سبک زندگی مشخص باشد و زندگی، زندگی اسلامی در خانواده ها باشد آن اقتصاد مقاومتی که مد نظررهبر معظم انقلاب است دور از دسترس نیست.
    ۲٫ با شراکت مردم در راستای تولید بیشتر و تعادل در مصرف و مخالفت با تجملات در جامعه می تواند مهم ترین رسالت طلاب باشد .
    ۳- شناساندن وتبین رسالت طلاب خواهر در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان مدیر زندگی و خانواده با تفکر اقتصادی صحیح.
    ۴٫ یافته¬های پژوهش حاضر می تواند برای طلاب حوزه‌های علمیه با ارائه راهکار عملی به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک نماید.

    منبع شناسی پژوهش:
    انصاریان، علی، قانون اساسی حکومت امام علی(ع)، تهران، بنیاد نهج البلاغه، چاپ ۱۳۵۹ ، بی نام.
    عبدالواحد، آمدی، غررالحکم و دررالکلم، ترجمه محمد علی انصاری، ج ۲، ص ۱۲۲٫
    حبیب الله، احمدی، رسول الله (ص) الگوی زندگی، نشر فاطیما، چاپ دهم، ص ۱۸۶٫
    علی، شیروانی، سیمای جهاد و مجاهدان در قرآن، ص ۱۹۷٫
    اکبر، دهقان، هزار و یک نکته از قرآن کریم، ص ۶۷۴٫
    محمد یوسف، حریری، اسلام و نظام اقتصادی، نشر امیری، ص ۱۴٫
    حسن، عمید، فرهنگ فارسی عمید، ص ۲۱۵٫
    رضا، مهیار، فرهنگ فارسی- عربی دانشیار، ص ۸۶٫
    مصطفی ، حسینی، معارف و معاریف، ج ۱، ص ۸۲۷٫
    عادل پیغامی وهمکاران، جستارهایی در اقتصاد مقاومتی: تحریم های اقتصادی ایران، مبانی ، ابعاد وراهکارها، ص۳۷٫٫
    سبحانی، جعفر، مبانی حکومت اسلامی، ترجمه داود الهامی، مؤسسه علمی فرهنگی سید الشهداء، ۱۳۷۰
    محمد بن یعقوب، کلینی، الفروع من الکافی، ج ۵، ص ۸۸٫
    محمد باقر، مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۲٫
    محمد باقر، صدر، اقتصاد ما، ج ۱، انتشارات اسلامی ، چاپ دوم ،ص ۴۲۴٫
    محسن ، کاشانی، المحجه البیضاء، انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ج ۳، ص ۲۰۶
    ناصر، مکارم، تفسیر نمونه، نشر دارالکتب الاسلامیه، ج ۲۴، ص ۱۰۰ .
    مصطفی حسینی دشتی،معارف ومعاریف،دائره المعارف جامع اسلامی، ج۱، تهران موسسه فرهنگی آرایه ،۱۳۸۵، ص۸۲۶٫
    علیرضا، مسجد جامعی، اسلام آیین برگزیده ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم، ، ص ۴۰۵٫
    اسحاقی، حسین، مبانی و راهبردهای جهاد اقتصادی، ص ۱۰۶٫
    احمد، نراقی، معراج السعادۀ، نشر پیام آزادی، چاپ ششم، ص ۳۸۶٫
    مرتضی، مطهری، مسئله ربا و بانک، نشر صدرا، ص ۶۷٫
    حسن میرمعزی، نظام اقتصادی اسلام ، موسسه فرهنگی دانش واندیشه معاصر،ص۱۰٫
    عاطفه تاجیک، تربیت اقتصادی در دیدگاه اسلام، انتشارات مطبوعات دینی قدس، قم ۱۳۹۳، ص۳۳٫

  3. فاطمه پورمهدی امیری گفت:

    سلام استاد لطفا طرح نامه فوق را مطالعه بفرمایید ونظرتان را با اصلاح اعلان نمایید. باسپاس فراوان- پورمهدی

    • admin گفت:

      طرح نامه شما خوب و مناسب است و اشکال عمده ای در آن دیده نمی شود.
      ان شاء الله موفق باشید
      محمد صادق فاضل
      ۲۱ اسفند ۹۵