کتاب «آموزش پژوهش تمرینی (ویژه طلاب)»

کتاب آموزش پژوهش تمرینی اثر حجت الاسلام محمد صادق فاضل از چاپ خارج شد.

این کتاب به صورتی روان و با نمونه کار ویژه طلاب نوشته شده است.

بخشی از مقدمه کتاب:
اما علاوه عدم تبیین ضرورت پژوهش، بزرگ‌ترین آسیبی که در حوزه‌های علمیه وجود دارد این است که وقتی مسئولین مدرسه‌ای تصمیم می‌گیرند پژوهش را به طلاب آموزش دهند، سراغ استاد روش تحقیقی می‌روند که سابقه چند مقاله علمی پژوهشی و برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق متعدد در کارنامه خود دارد. اما توجه ندارند که استفاده از این استاد برای طلاب مبتدی همانند این است که از «اوسیِن بولت» (Usain Bolt)، قهرمان سه دوره المپیک در رشته دو صد متر، درخواست کنی که به یک کودک راه رفتن بیاموزد. در توانایی و تخصص استاد روش تحقیق با آن سابقه ذکر شده شکی نیست ولی بین او و طلاب مبتدی تناسب وجود ندارد. این امر سبب می‌شود که طلاب، نه تنها پژوهش را به طور کامل آموزش نبینند، بلکه از پژوهش برای خود غول بسازند و همواره به خاطر سنگینی کار، از پژوهش فرار کنند. به همین جهت، به طلبه‌ای که قرار است پژوهش را آغاز کند، نمی‌توان شیوه تدوین یک مقاله علمی پژوهشی را آموزش داد. طلاب مبتدی یک نفر را لازم دارند که الفبای پژوهش را به زبان ساده به آنها آموزش دهد و در مسیر پژوهش دست طلبه را گرفته، گام به گام با او حرکت کند.
با این نگاه، روش «پژوهش تمرینی» در مدارس علمیه تدریس شد. بازخوردی که از طلاب، پس از پایان دوره آموزشی گرفته شد نشان از موفقیت این شیوه از تدریس پژوهش داشت. نام این سبک از تدریس، «پژوهش تمرینی» گذاشته شد به خاطر اینکه در این سبک، طلبه، به معنای واقعی پژوهش انجام نمی‌دهد، بلکه تنها با مسیر پژوهش آشنا می‌گردد. در واقع تمرینی انجام می‌دهد برای آماده شدن جهت انجام یک پژوهش حرفه‌ای.

فهرست کتاب:
مقدمه
ضرورت پژوهش
فصل اول: روش پژوهش
الف: انتخاب موضوع
ب: طراحی مسئله
۱٫ مرحله تجزیه
۲٫ مرحله ترکیب
ج: طراحی تحقیق
۱٫ بیان مسئله
۲٫ ضرورت تحقیق
۳٫ سؤالات اصلی و فرعی
طراحی سؤال اصلی
طراحی سؤالات فرعی
چند نکته
۴٫ فهرست مطالب
۵٫ فهرست منابع
۱٫ کتاب
ب. مقاله
ج. منابع اینترنتی
د. فیش‌نویسی
ه. تهیه سیاهه نوشته
فصل دوم: ساختار مقاله
۱٫ مقدمه
۲٫ نتیجه‌گیری
۳٫ عنوان مقاله
۴٫ نام نویسنده
۵٫ چکیده
۶٫ کلیدواژه
۷٫ فهرست منابع
ضمیمه: شیوه پژوهش گروهی
الف. اهمیت و ضرورت کار گروهی
ب. اقتضائات کار گروهی
۱٫ خصوصیات مدیر
۲٫ وظایف مدیر گروه
ج. شیوه پژوهش گروهی
فعال بودن تمامی اعضای گروه
منابع