پژوهش و بایسته‌های آن در سطح ۲ (ویژه اساتید)

.

باتوجه به اینکه طلاب در طول تحصیل، بیشترین ارتباط را با اساتید دارند لذا نیاز ضروری است تا اساتید از روند پژوهش اطلاع کافی را داشته باشند.

.

۱-تعریف پژوهش

بر اساس تعاریفی که برای پژوهش ارائه شده است، قید «نوآوری» رکن پژوهش است و اگر پژوهشی به نوآوری نینجامد، اساساً نمی‌توان نام آن را پژوهش نهاد.

برای نمونه، فرامرز قراملکی در تعریف پژوهش می‌نویسد: «پردازش اطلاعات است، با فرایند نظام‏‌مند، متعلق به گستره خاصی از علوم، دارای هویت جمعی و متضمن نوآوری».

.

۲-ماهیت پژوهش

اما پژوهش در سطح دو، صرفاً تمرین پژوهش است، لذا نوآوری در آن ضرورت ندارد. در واقع پژوهش برای رسیدن به یک نظریه نیست؛ بلکه برای آشنایی طلبه است با فرایند تفکر برای حل مسئله است.

شعار هر طلبه یک پژوهشگر به این معنا که پژوهش برای حل مسئله باشد؛ کاملاً درست است. چرا که هر انسانی در زندگی خود با مشکلات و مسائلی روبروست که باید برای حل آن تلاش کند. از این روست که فراگیری مهارت حل مسئله، برای همگان لازم و ضروری است. اما طلبه، به خاطر اینکه محل رجوع مردم است، بیشتر باید با مهارت حل مسئله آشنا باشد.

پژوهش یک مهارت ذهنی است یا نه قلمی و اصولاً مثل طراحی دوخت است نه خیاطی. بنابر این، طلبه باید شیوه تفکر را فرابگیرد تا بتواند در امر پژوهش موفق باشد.

.

۳- ویژگی فرایند مقاله در سطح ۲

یکی از مهمترین مسئله در آموزش پژوهش این است که هدف از آموزش پژوهش مشخص شود وقتی هدف از آموزش پژوهش یادگیری فرایند تفکر برای حل مسئله است، دیگر روی جزئیات درگیر نمی‌شویم. بنابر این:

-درانتخاب موضوع اصلاً برای طلب سخت نمی‌گیریم

-در مرحله‌ی نوشتن بیان مسئله سخت می‌گیریم. چون طلبه باید بداند که به چه مسئله‌ای باید پاسخ دهد.

-در ساختار محتوایی سخت می‌گیریم.

-در متن مقاله سخت نمی‌گیریم ولی اگر طلبه بخواهد مقاله را به یک فراخوان پژوهشی ارسال کند باید حداقل‌های آن را در متن مقاله رعایت کند.

.

منبع: حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق فاضل، نشست پژوهشی”پژوهش و بایسته‌های آن در سطح ۲″، مدرسه شهیده بنت الهدی صدر (ره)، ۲۴/۲/۱۴۰۱

.

تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه بنت الهدی صدر (ره) ـ مشهد مقدس


برچسب ها :

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x