یک نمونه بیان مسئله

.

وظایف حکومت در برابر اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب

رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیانیه‌ای با هدف «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند که یکی از این توصیه‌ها، اهمیت اخلاق و معنویت در فضای عمومی جامعه هست: «معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به‌ نفس و دیگر خلقیّات نیکو است»

ایشان در اهمیت معنویت و اخلاق، آن را لازمه همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی می‌دانند و می‌فرمایند: «معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می­سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند. شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد»

مقام عظمای ولایت، برای رسیدن به اخلاق و معنویت، همه آحاد مردم را خطاب قرار می‌دهند: «این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت.» اما بلافاصله روی سخن خود را به حکومت می‌کنند و وظایفی را برای حکومت معین می‌فرمایند: «اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومت‌ها نمی‌توانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.

ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود»

بنابر بیانیه گام دوم، دستگاه‌های حکومتی در امر معنویت و اخلاق، وظایفی بس مهم و سنگین بر عهده دارند. از این رو، پژوهش حاضر درصدد است وظایف مهم حکومت در برابر اخلاق و معنویت و گسترش آن در جامعه را تبیین کند.

.

سرکار خانم حسنوند، طلبه سطح دو، مدرسه علمیه معصومیه، خرم آباد.


برچسب ها :

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x